woensdag 5 maart 2008

de Flandriens...

De Flandriens, ja ze zijn er nog, of toch nog enkelingen die zich wagen om zich kromgebogen tegen de wind een weg te banen voor die éene pint...

Zondagmorgen 02-03-2008.
Opstaan om 07.30 u, het eerste wat ik doe is naar buiten zien, een grijze regenachtige lucht, een stevige noordwesterwind... typish weer voor de echte Flandrien.
Ik neem een welgekomen warme douche, drink enkele lekkere kopjes koffie vergezeld van lekkere vers boterkoeken, nog vlug even de zondagkrant doorbladeren, bandjes van de fiets bijpompen en op naar 't dorp.
Het valt me onmiddelijk op dat het een zware brok zal worden vandaag.
De zenuwen staan gespannen bij de opgekomen helden, zijnde de Slange (in stadskledij), Dorito, Putje (met de voeten stevig op de grond) Mienwerkerke en Matanza.
10.05 u We starten richting Westrozebeke, er heerst een ijzige stilte in het peletonnetje.
Na ongeveer 6 km pal tegen de wind beginnen de gelederen uit elkaar te vallen, de vragen komen eraan zoals, ist nog verre, oe is oens gemiddelde... k,ga dood... één enkeling trekt zich daar niets van aan en steekt een sigaretje op!
km 12 ... de Slange smeekt om hulp bij alle lieve vrouwtjes, en godver....
Het is een rit van ploeteren, wroeten,ploegen kreunen en bijna barsten.
Iedereen vraagt zich af van waar de wind nu eigenlijk vandaan komt, daarpas merkt Dorito op kwam hij pal op de kop, we draaien richting oost en hopla daar is hij terug, Slange roept uit de achtergrond k'ga dood...
km 19, ik besef nu dat ik deze rit op het verkeerde moment heb uitgekozen, en beslis hem in te korten en van richting te veranderen.
km 21, Mienwerkerke trekt door op een helling van 1e cat. ik sterf, het licht gaat uit...
km 23, Putje komt tot leven en roept 17... stilte 15, 13...
en plots zien we voor ons een kapelletje met het opschrift " Maria troosteres van de gegeselden"
we slaan rechts af richting Staden.
19-21-23-30-32-42 km/u neen geen cijfers voor de lotto maar nu is de wind ons gunstig gezind.
Slange roept uit de achtergrond mirakel... en waarachtig 5 min later staan we welgezind aan den toog, twee pinten nen Rodenbach en twee Gueuzen.
Gans het café is onder de indruk van onze atletische verschijning, en als de Slange zijn bloot bovenlijf laat zien is het hek van de dam.
De Slange is herboren en roept naar de bazin , stikt joen tetten oendre dien bak...
Putje! oe is oens gemiddelde? 18.10 km/u, ok me gaan nog één drinken.
11.30 u Vertrek met de wind in t'gat alles loopt gezwind maar niet voor lang, via een nijdig klimmetje richting mijn geboortegrond.
Ik vraag, over of rond den berg?
Putje roept geef moa gaze.
OK daar gaan we, Mienwerkerke op de kop (Gilberke van de dag) ik probeer het wiel te houden maar moet eraf, in de achtergrond lijdende gezichten, Dorito ontfermd zich over de stervenden.
Alée gasten, we zijn er bijna nog 7 km.
We fietsen nu terug met de wind in ons voordeel richting Beveren.
19,5 km/u roept Putje, dit mogen we zo niet laten, we moeten boven de 20.
Jongens jongens is dit afzien de laatste km gaat aan een ongelooflijk tempo, en waarachtig aangekomen aan 't Dorp 20,3 km/u gemiddeld, ons doel is bereikt.
Het was sterven op de fiets maar toch prachtig.

Volgende rit 09-03-2008 ongeveer 30 km vertrek om 10.00 u stipt

salu Matanza

Geen opmerkingen: